1. Functie matcht niet (meer) met de verwachtingen
Nieuw talent staat vaak te popelen om impact te maken met hun functie en verantwoordelijkheid te grijpen. Blijken de gecreëerde verwachtingen van de job achteraf niet te kloppen, dan leidt dat tot frustraties en onbegrip. Wees als werkgever dus eerlijk, transparant en helder van wat een nieuwkomer van de job mag verwachten.
2. Gebrek aan begeleiding en interne opleiding
Als gloednieuwe medewerker verwacht je duidelijke richtlijnen, nauwgezette begeleiding en regelmatige feedback. Spendeer als organisatie dus voldoende budget aan een degelijke onboarding van je nieuwste werkkrachten. Laat je nieuwe medewerker kennismaken met de waarden en visie van je bedrijf via een training en rondleiding. Wijs een mentor aan waar de nieuwe collega tekst of uitleg aan kan vragen bij problemen of onduidelijkheden. Voelt je werknemer zich aan zijn lot overgelaten of heeft die het gevoel niet te kunnen groeien? Dan stijgt de kans op vertrek zienderogen.
3. Slechte work-life balance
Van je medewerkers verwacht je veel, en dat mag ook. Maar naast hun werk hebben mensen veel andere balletjes in de lucht te houden: kinderen, een sociaal leven, sporten … Krijgen je medewerkers het gevoel dat ze niet meer kunnen ontspannen, dan zal hun ontevredenheid groeien. Waak dus over de werkdruk van je werknemers en creëer mogelijkheden om ieders work-life balance onder controle te houden. Denk maar aan thuiswerk, glijdende uren of regelingen om 4/5de of parttime aan de slag te gaan.
4. Gespannen werksfeer
Een aangename sfeer is belangrijk, zowel tussen collega’s onderling als tussen medewerkers en hun leidinggevenden. Werknemers verwachten van hun managers regelmatig een blijk van waardering en appreciatie. Daarnaast leiden intern geroddel, geklaag en merkbare irritaties ertoe dat je team niet (meer) met plezier komt werken. Zorg als organisatie dus voor duidelijke communicatie en laat je medewerkers constructief aan het woord.
5. Slechte arbeidsvoorwaarden
Akkoord, loon is niet alles. Maar als je medewerkers systematisch overlopen naar andere bedrijven waar ze meer loon, vakantiedagen of extralegale voordelen hebben, schort er iets aan het beleid. Waak er dus over dat je werknemers naar waarde wordt vergoed. Zo zijn en blijven ze gemotiveerd om voor jou te werken.
Heb je een duwtje in de rug nodig om de juiste werknemers te vinden én te houden? Aanwervingshuis helpt je graag verder met persoonlijk advies. Contacteer ons via info@aanwervingshuis.be.
“Eigenlijk is kritiek altijd een cadeautje”, vertelt Passion for Work-loopbaancoach Karolien Embo.
Vaartstraat 25
8500 Kortrijk
T +32 (0)56 225 880
info@aanwervingshuis.be
Antwerpse Steenweg 25
9080 Lochristi
T +32 (0)9 310 83 39
gent@aanwervingshuis.be
© Aanwervingshuis - BE 0875.548.823 - Privacy Policy